«خانواده‌ی خواندن» را که مبتنی بر فضیلت است، جایگزین «شبکه‌ی خوانندگان» که مهارت ‏بنیاد است، کنیم

 

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در مراسم اختتامیه دومین دوره مدرسه تابستانی خواندن: «خانواده‌ی خواندن» را که مبتنی بر فضیلت است، جایگزین «شبکه‌ی خوانندگان» که مهارت ‏بنیاد است، کنیم دکتر امین متولیان در آیین اختتامیه دومین دوره مدرسه تابستانی خواندن ضمن دعوت همه به تشکیل «خانواده‌ی خواندن» که مبتنی بر فضیلت است، بر لزوم جایگزین کردن آن با «شبکه‌ی خوانندگان» که مهارت ‏بنیاد است، تاکید کرد.  

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی: دکتر امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد روز چهارشنبه بیست و پنجم شهریور در مراسم اختتامیه دومین دوره مدرسه تابستانی خواندن در مشهد، در بخش نخست صحبت‌های خود اظهار داشت: خواندن، اصالتاً، مختص دوره امت واحده است. دوران حاکمیت توحید، هم‏دلی مردم و محو تخاصم‏های نفسانی، عصر بودن در قرب الاهی، زمانه زیستن در شرق معنوی؛ که اقرا باسم ربک الذی خلق.
وی در ادامه تصریح کرد: در چنین دورانی خواندن نه زبان که مغز حکمت انسی و بهانه تجمع و تدبر حکمای مقرب به قرب الاهی بود؛ چنان که در رساله کیمیایی ارشاد الطالبین می‌خوانیم این توصیه را که: ای برادران! چون فرصت اجتماع حاصل شد به ذکر منان مشغول شوید؛ و به اسم مستاثر بخوانید، از صنعت الاهیه ذکر کنید و آنچه حکمای مجرب را نائل آمده است بخوانید و بخوانید و بر نخواندن آنچه مغایران و مبتدیان نباید بدانند تعهد کنید.
معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد افزود: «خواندن به اسم» طریقه کشف و از زمره راه‏های وصول عرفانی و حتا علمی و تجربی بود؛ در حقیقت خواندن فضیلت بود و البته نخواندن آنچه نباید خوانده شود هم مکمل فضیلت. خواندن معادل خیر تلقی می‌شد و بسط خواندن نیز بسط خیر.
دعوت به تشکیل «خانواده‌ی خواندن» و لزوم  برگرداندن آن از «مهارت بودن» به «فضیلت بودن»
متولیان در بخش بعدی سخنانش ‌تصریح کرد: امروز و در دوره بُعد از قرب الاهی، در زمانه تشتت امت واحده و حاکمیت نفس و زیستن در غرب مادی، خواندن به اسم بی ‏معنا و بی مبنا تلقی می‌شود. خواندن وسیله‌ای است برای تجمیع اطلاعات و تراکم بی‌منطق دانسته‏ها. خواندن در چنین سیاقی نه قداست دارد که شباهتی به فضیلت هم نداشته بلکه در سطح یک مهارت وابسته به تکنولوژی فروکاسته شده است. خواندن در سیطره شاخصه‌های کمی بدنبال اختصاص سنجه‌های سنجش عددی به خود است.
ادامه نوشته

اختتامیه دومین دوره مدسه تابستانی خواندن برگزار شد

دومین مدرسه تابستانی خواندن با اعلام برگزیدگان دوره به کار خود پایان داد.  

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی: آیین اختتامیه دومین دوره مدرسه تابستانی خواندن با حضور دکتر امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، دکتر مجید جلیسه مدیرعامل خانه کتاب ایران، دکتر رحمت‌اله  فتاحی و دکتر مهری پریرخ اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، حسین اکبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و تنی چند از اساتید کتابداری و کتابداران عصر چهارشنبه (بیست و پنجم شهریور) به میزبانی مشهد مقدس در تالار نور برگزار شد.
حسین اکبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ابتدای این برنامه ضمن تقدیر از همکاران ستادی و استانی در برگزاری این دوره‌ها گفت: امیدوارم خاطره اقامت خوش و تجربه خوبی در این چند روز برای شما میهمانان گرامی در جوار بارگاه ملکوتی علی ابن موسی‌الرضا(ع) باقی بماند.
سپس سعید رضایی شریف‌آبادی رئیس انجمن کتابداری ایران گفت: این روزها ترویج کتابخوانی به دست کسانی انجام می‌شود که متولی مراکزی هستند که مربوط به کتاب و کتابداران است. به یاد دارم در اولین جلسه همفکری اساتید دانشگاه با آقای مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها، خانم نوش‌آفرین انصاری پیشنهاد کرد بیایید مروجان کتابخوانی و خواندن درست کنیم و فکر می‌کنم، مدرسه تابستانی خواندن، نتیجه همان فکر است و خوشحال هستم که در کمتر از یک سال، نتیجه اش را در این دوره می‌بینم.
وی افزود: یکی از مواردی که شاید بتوان در دوره‌های بعدی این مدرسه اضافه کرد، این باشد که از تجربه‌های کتابداران موفق هم استفاده شود. یعنی کتابدار هم مورد آموزش قرار بگیرد و هم تجربه‌های موفقش را آموزش بدهد. به نظرم این جمعیت حدود ۱1۰ نفری که در این دوره شرکت کرده‌اند، باید بروند و به دیگر کتابداران کشور آموزش بدهند. چون این فراگیران به عنوان کتابداران برگزیده در این دوره شرکت کرده‌اند. پس این کتابداران هم باید زحمت تربیت دیگران را بکشند. از طرف دیگر، به نظرم این دوره باید دوره‌های تکمیلی هم داشته باشد.
مجید جلیسه مدیرعامل خانه کتاب ایران، در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص برگزاری این دوره‌ها افزود: از مهمترین خلاء‌های موجود، آموزش ضمن خدمت است و باید همه کتابدارن بتوانند از این دوره‌ها استفاده کنند.
جلیسه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها، مسئله خواندن است ادامه داد: هر سال حجم زیادی کتاب در موضوعات مختلف در کشور چاپ می‌شود. درگام اول نمیدانیم چه چیزی را باید مطالعه کنیم و شما کتابداران عزیز هم نمیدانید چه کتابی را به مخاطبتان پیشنهاد کنید.
ادامه نوشته