«خانوادهی خواندن» را که مبتنی بر فضیلت است، جایگزین «شبکهی خوانندگان» که مهارت بنیاد است، کنیم

معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در مراسم اختتامیه دومین دوره مدرسه تابستانی خواندن: «خانوادهی خواندن» را که مبتنی بر فضیلت است، جایگزین «شبکهی خوانندگان» که مهارت بنیاد است، کنیم دکتر امین متولیان در آیین اختتامیه دومین دوره مدرسه تابستانی خواندن ضمن دعوت همه به تشکیل «خانوادهی خواندن» که مبتنی بر فضیلت است، بر لزوم جایگزین کردن آن با «شبکهی خوانندگان» که مهارت بنیاد است، تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان خراسان رضوی: دکتر امین متولیان معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد روز چهارشنبه بیست و پنجم شهریور در مراسم اختتامیه دومین دوره مدرسه تابستانی خواندن در مشهد، در بخش نخست صحبتهای خود اظهار داشت: خواندن، اصالتاً، مختص دوره امت واحده است. دوران حاکمیت توحید، همدلی مردم و محو تخاصمهای نفسانی، عصر بودن در قرب الاهی، زمانه زیستن در شرق معنوی؛ که اقرا باسم ربک الذی خلق.
وی در ادامه تصریح کرد: در چنین دورانی خواندن نه زبان که مغز حکمت انسی و بهانه تجمع و تدبر حکمای مقرب به قرب الاهی بود؛ چنان که در رساله کیمیایی ارشاد الطالبین میخوانیم این توصیه را که: ای برادران! چون فرصت اجتماع حاصل شد به ذکر منان مشغول شوید؛ و به اسم مستاثر بخوانید، از صنعت الاهیه ذکر کنید و آنچه حکمای مجرب را نائل آمده است بخوانید و بخوانید و بر نخواندن آنچه مغایران و مبتدیان نباید بدانند تعهد کنید.
معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد افزود: «خواندن به اسم» طریقه کشف و از زمره راههای وصول عرفانی و حتا علمی و تجربی بود؛ در حقیقت خواندن فضیلت بود و البته نخواندن آنچه نباید خوانده شود هم مکمل فضیلت. خواندن معادل خیر تلقی میشد و بسط خواندن نیز بسط خیر.
دعوت به تشکیل «خانوادهی خواندن» و لزوم برگرداندن آن از «مهارت بودن» به «فضیلت بودن»
متولیان در بخش بعدی سخنانش تصریح کرد: امروز و در دوره بُعد از قرب الاهی، در زمانه تشتت امت واحده و حاکمیت نفس و زیستن در غرب مادی، خواندن به اسم بی معنا و بی مبنا تلقی میشود. خواندن وسیلهای است برای تجمیع اطلاعات و تراکم بیمنطق دانستهها. خواندن در چنین سیاقی نه قداست دارد که شباهتی به فضیلت هم نداشته بلکه در سطح یک مهارت وابسته به تکنولوژی فروکاسته شده است. خواندن در سیطره شاخصههای کمی بدنبال اختصاص سنجههای سنجش عددی به خود است.
دعوت به تشکیل «خانوادهی خواندن» و لزوم برگرداندن آن از «مهارت بودن» به «فضیلت بودن»
متولیان در بخش بعدی سخنانش تصریح کرد: امروز و در دوره بُعد از قرب الاهی، در زمانه تشتت امت واحده و حاکمیت نفس و زیستن در غرب مادی، خواندن به اسم بی معنا و بی مبنا تلقی میشود. خواندن وسیلهای است برای تجمیع اطلاعات و تراکم بیمنطق دانستهها. خواندن در چنین سیاقی نه قداست دارد که شباهتی به فضیلت هم نداشته بلکه در سطح یک مهارت وابسته به تکنولوژی فروکاسته شده است. خواندن در سیطره شاخصههای کمی بدنبال اختصاص سنجههای سنجش عددی به خود است.
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و نهم شهریور ۱۳۹۴ ساعت 9:21 توسط عزت آشنا
|

وب نوشت کتابخانه قائمیه